POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz na identyfikacji indywidualnych możliwości psychofizycznych oraz czynników środowiskowych, które wpływają na jego funkcjonowanie w przedszkolu. Celem udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest wspieranie potencjału rozwojowego dziecka oraz stworzenie warunków umożliwiających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola i w społeczeństwie.
TERAPIA LOGOPEDYCZNA
Prawidłowy rozwój mowy dziecka ma istotny wpływ na rozwój jego osobowości. Dzięki rozumieniu mowy może ono poznawać otaczający je świat. Umiejętność mówienia pozwala mu wyrażać swoje spostrzeżenia, uczucia, pragnienia. Podstawowym warunkiem prawidłowego rozwoju mowy są częste kontakty słowne z otoczeniem. Zaniedbania w tym względzie mogą spowodować opóźnienie w rozwoju mowy bądź jej zaburzenia. Przyjmując więc założenie, że rozwój mowy jest podstawą rozwoju osobowości człowieka, szczególnie ważnym jest aby dziecko z wadą wymowy zostało, jak najwcześniej objęte opieką logopedyczną. Możliwości takie daje mu pobyt w naszym przedszkolu, gdzie dla dzieci z zaburzeniami mowy prowadzona jest terapia logopedyczna, której celem jest:
- kształtowanie poprawnej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie stronyfonetycznej i gramatycznej,
- stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy,
- doskonalenie wymowy już ukształtowanej,
- doskonalenie umiejętności komunikacyjnych.
Terapię prowadzi logopeda, który w porozumieniu z nauczycielkami grup dokonuje wyboru dzieci wymagających opieki logopedycznej.
Dzieci te poddawane są pełnej diagnozie logopedycznej obejmującej:
- badanie mowy (rozumienie mowy, mowa samodzielna, powtarzanie, wymowaposzczególnych głosek),
- badanie motoryki artykulacyjnej,
- badanie funcji słuchowych,
- wywiad z rodzicami lub opiekunami dziecka.
Terapia logopedyczna obejmuje:
- Wywołanie prawidłowego wzorca artykulacyjnego danej głoski.
- Utrwalenie tego wzorca w ciągu mownym ( wprowadzenie go poprzez szereg ćwiczeń do spontanicznej mowy dziecka).
- Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy (języka, warg, podniebienia, żuchwy).
- Ćwiczenia słuchowe w różnicowaniu poprawnego i zaburzonego brzmienia.
- Ćwiczenia polegające na ustawieniu narządów mowy dla uzyskania prawidłowego brzmienia danej głoski (przy pomocy mechanicznej, np. szpatułki, palca).
- Ćwiczenia wykonywane pod kontrolą wzrokową (lustro), kinestetyczną (dotyk) oraz słuchową.
- Ćwiczenia utrwalające wymowę ćwiczonych głosek w izolacji, w sylabach, w wyrazach, w zdaniach, w mowie spontanicznej, potocznej.
- Współpracę z rodzicami i nauczycielkami.
- Ćwiczenia wspomagające artykulację.
TERAPIA PEDAGOGICZNA
Terapia pedagogiczna to specjalistyczne działania, z zastosowaniem odpowiednich metod i technik, skierowane na zlikwidowanie lub zmniejszenie trudności i opóźnień w nauce, jak również zaburzeń w zachowaniu. Oddziaływania te są szczególnie istotne na początku kariery szkolnej dziecka, zapobiegają bowiem niepowodzeniom w nauce, wynikającym z problemów z czytaniem, pisaniem, liczeniem i z innych szkolnych umiejętności.
Zajęcia z terapii pedagogicznej skierowane są do dzieci:
Porażki na gruncie szkolnym przyczyniają się spadku samooceny dziecka. To zaś może generować problemy wychowawcze, emocjonalne, zaburzenia relacji społecznych. Terapia pedagogiczna stwarza dzieciom możliwość stabilnego rozwoju poznawczego, emocjonalnego, jak i społecznego.
Terapię pedagogiczną prowadzi się w formie indywidualnej i grupowej (liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 5 uczniów), by spowodować określone, pozytywne zmiany w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno – motywacyjnej oraz wiedzy i umiejętnościach dziecka.
Terapię prowadzi specjalista mający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej.